Concept Store Colette: De Succesformule Ontrafeld

De Parijse concept store Colette bestaat deze maand 20 jaar. Een hele prestatie als je weet dat heel wat boetieks het moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden. Wat is het geheim achter het succesverhaal van moeder en dochter?

Het Amerikaanse blad GQ omschreef Colette ooit als de ‘Europese it-store voor design, kunst, cultuur en mode’. Vandaag werken er zo’n 110 werknemers in de rue Saint Honoré 213, en haalt Colette een flinke omzet van zo’n 28 miljoen euro. En dat allemaal zonder marketingplan.  

Concept Store Colette: De Succesformule Ontrafeld - LifeStyleTalks

Colette Roussaux was een alleenstaande moeder toen zij in 1997 haar kledingzaak in het Quartier du Sentier verkocht om samen met haar dochter, Sarah Andelman, een nieuw project op te starten. Ze verhuisden naar een appartement in een onbeminde Parijse buurt, en kochten het leegstaand winkelpand op de benedenverdieping waar ze het telkens over hadden als ze er voorbijliepen. Alles gebeurde heel spontaan.

Eén ding is zeker: cult store Colette was in die tijd een pionier, en op vandaag nog altijd een trendsetter in de sector. Colette runt de zaak, van de etalage tot de boekhouding, terwijl Sarah de wereld afreist op zoek naar nieuwe collecties. Maar wat maakt hun concept nu zo succesvol? 

‘Als we zin hebben om de shop groen of blauw te schilderen, dan praten we daar twee minuten over en dan doen we dat gewoon.’ – Colette Roussaux

 

“We should all be feminists” @dior #colette #Dior #colettewindow #pfw

Een bericht gedeeld door colette (@colette) op

Yin en Yang

Of zoals Karl Lagerfeld het ooit zo mooi formuleerde: ‘There’s no such thing as one without the other’. Het is de symbiotische relatie tussen moeder en dochter die het hem doet. Beiden zijn elkaars yin en yang.

Weloverwogen bedrijfsnaam

‘We kozen voor Colette omdat het ongewoon en oubollig klonk, en dus het tegenovergestelde van wat we wilden doen, iets nieuw en hypermodern,’ zo verklaart Sarah Andelman de naamkeuze.

Curieuzeneuzen is toegelaten

Nieuwsgierigheid is een essentiële karaktertrek. Bij de twee vrouwen is niets berekend, ze vertrouwen uitsluitend op hun instinct.

Logica

Anselman koopt geen spullen in louter omdat ze denkt dat die goed zullen verkopen. Er moet een zekere logica zijn. Het moet uniek en nieuw zijn, een eigen identiteit hebben, én van hoge kwaliteit zijn.

She works hard for the money

Op zondag, de sluitingsdag, richten Colette en de stilist de etalage telkens opnieuw in, waarbij ook de etalagepoppen een compleet nieuwe look krijgen aangemeten. De store gaat open om elf uur maar Colette is dan al enkele uren druk in de weer met alles piekfijn in orde te zetten en de briefing van het personeel voor te bereiden.

Not just a shop

Colette is niet zomaar een concept store, het is een ontmoetingsplek waar vriendinnen elkaar treffen voor een lunch in de Water Bar. Of om samen de laatste tentoonstelling in de galerie te gaan bekijken. Met de muziek van Colette op de achtergrond. (Colette heeft al zo’n 18 cd’s uitgebracht.)

Spontaniteit

‘Als we zin hebben om de shop groen of blauw te schilderen, dan praten we daar twee minuten over en dan doen we dat gewoon. We moeten aan niemand toelating vragen over wat we willen doen’, zo zegt Colette.

Partnerships

Ze gaan samenwerkingen aan met bekende merken en artiesten voor de creatie van nieuwe producten. Zo had Colette tijdens het Europees kampioenschap voetbal haar eigen Coca-Colaflesje. Maar ze ondersteunen ook nationale en internationale artiesten zoals Pharrell Williams en Drake.

Bron: The New York Times 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

X

Paswoord vergeten?

Word lid

Nieuw paswoord aanvragen
Geef je e-mail adres in. Een nieuw paswoord wordt naar je mailbox gestuurd.

41 Shares
Share38
Tweet
Share3