De Ultieme Residentieplek Van Hans Op de Beeck

Het museum Dhondt-Dhaenens heeft er sinds kort een residentieplek bij: The Wunderkammer Residence. Een schitterend kunstwerk van Hans Op de Beeck, waarin ook de privébibliotheek van wijlen kunstpaus Jan Hoet een vaste plek kreeg.

De Wunderkammer, gekend in Deurle als ‘Villa Meander‘, werd begin jaren dertig opgetrokken aan de boorden van de Leie. Omdat het museum Dhondt-Dhaenens, dat er vlak achter ligt, op termijn de hoofdingang moet verleggen, kochten ze in 2006 de cottagevilla. Maar wat doe je ermee? Het museum had al ervaring met residenten in de Woning Van Wassenhove van architect Juliaan Lampens. En dus viel de keuze op een tweede residentieplek.

De Ultieme Residentieplek Van Hans Op De Beeck - LifeStyleTalks
© Studio Hans Op de Beeck, Museum Dhondt-Dhaenens, 2018

De Wunderkammer Residence is een project van totaalkunstenaar Hans Op de Beeck in samenwerking met architect Mo Vandenberghe van studio MOTO, de laureaat van de ontwerpwedstrijd voor de Brusselse frietkoten. Eén ding is zeker, wie met de wagen langs de Pontstraat rijdt, kan niet omheen de opvallende, pikzwarte villa in de landelijke omgeving.

Krabbenpoten

Hans Op de Beeck maakte tot nu toe altijd monumentale installaties van nul, waaronder ‘Het Stille Uitzicht’ in de abdijsite van Herkenrode. Maar hier lag de situatie toch even anders.  ‘Zo kreeg ik van het museum de vraag om een installatie te maken van een reeds bestaande villa. Pas daarna volgde de vraag om er een residentie van te maken,’ vertelt de innemende kunstenaar, ‘Het silhouet hebben we behouden. Ook de twee muurtjes, precies krabbenpoten, waren er en zijn er nog steeds. Maar binnen hebben we alles gesloopt. Zo telde de woning veel kamertjes, maar geen enkele ruimte gaf veel licht. Dus hebben we er twee grote zuilen ingezet om alles open te trekken. Een ouderwetse trap leidt naar de halve bovenverdieping waar een groot raam uitkijkt op de Leie.’

De Ultieme Residentieplek Van Hans Op De Beeck - LifeStyleTalks
© Studio Hans Op de Beeck, Museum Dhondt-Dhaenens, 2018

‘Dit is een bijzondere plek. Want veel residenties zijn heel herkenbaar en vrij inwisselbaar,’ vervolgt Op de Beeck, ‘De Wunderkammer daarentegen is moeilijk te vergelijken met iets anders. Ook is er het contact met het museum. Kara Walker heeft hier tentoongesteld, die krijg je bijna niet te zien in Europa. Dat is ongelooflijk.’

Boekenkasten van vloer tot plafond

Boven is er het licht, het levendige. Beneden is het donker en raadselachtig. Hier staat de boekencollectie van wijlen kunstpaus Jan Hoet. Of zo’n 4.600 boeken. Dit is de Wunderkammer. Hier kom je ogen tekort en sta je vol verwondering te kijken. Kasten van vloer tot plafond gevuld met boeken met hier en daar een  prachtig sculptuur, zoals de jongen met een handvol frambozen. Een kastje gedecoreerd met schelpen, lichaamscellen, een kandelaar, een namaak Le Corbusier flatgebouw. Maar ook banale dingen zoals een leeg blikje cola. Of kunst en kitsch door elkaar.

De Ultieme Residentieplek Van Hans Op De Beeck - LifeStyleTalks
© Studio Hans Op de Beeck, Museum Dhondt-Dhaenens, 2018

Wat heel erg doet denken aan een andere installatie van de kunstenaar: ‘The Collector’s House’ (2016) die trouwens ook de idee van de Wunderkammer weerspiegelt. De eerste ‘Wunderkammern’ of rariteitenkabinetten doken op ten tijde van de Rennaissance. Vorsten verzamelden allerlei kunstvoorwerpen om zo hun status te benadrukken en hun kennis te verruimen. In de zeventiende eeuw volgde de welgestelde burgerij. Ook zij wilden maar al te graag pronken met hun bereisd zijn. En dus richten ze in hun huis een pronkkamer in om de voorwerpen te tonen aan vrienden en bezoekers.

The Collector’s House

‘Van soort installatie komt ‘The Collector’s House’ het meest overeen met ‘The Wunderkammer Residence’. ‘The Collector’s House’ is een pompeuze ontvangstkamer. Zo is er een grote pianovleugel, een grote binnentuin met een waterlelievijver, zie je allerhande rariteiten en is er een bibliotheek. Maar daar is de bib een fictieve verzameling die we niet kennen, en is het huis een fictieve plaats van een verzamelaar die niet bestaat. Hier is het ten dele een functionele en een sculpturale Wunderkammer. Voor ‘The Collector’s House’ werd alles met de hand gemaakt. Elke tafel, elke stoel is normaal in mijn atelier gemaakt, maar voor de Wunderkammer Residence hebben we dat niet gedaan. Dan was het een uitzichtloos proces geworden. Hier kan de tafel, de stoel iets anders worden. En is er dus het tijdelijke karakter: de boeken, de meubels, de gasten zullen altijd veranderen, terwijl dat in ‘The Collector’s House’ niet het geval was.’

Kunstenaars, curatoren, onderzoekers, schrijvers of creatievelingen die de wereld willen veranderen, zijn vanaf 2019 meer dan welkom in The Wunderkammer Residence. De publieke opening gaat door op 1 juli, tegelijkertijd met de start van de Biënnale van de Schilderkunst in de Leiestreek. Meer informatie vind je hier.

Youtube video: VernissageTV

Bieke De Clercq

Hallo! Ik ben Bieke De Clercq, freelance schrijver, stilist én auteur van LifeStyleTalks. Heb je een vraag? Vul het contactformulier in of stuur een e-mail. Have fun exploring LifeStyleTalks!

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

X

Paswoord vergeten?

Word lid

Nieuw paswoord aanvragen
Geef je e-mail adres in. Een nieuw paswoord wordt naar je mailbox gestuurd.

91 Shares
Share91
Tweet
Share