Modeweken: ‘New York, New York’

Terwijl het modecircus ondertussen halt houdt in Londen, wil ik je alsnog de meest creatieve looks van de catwalkshows in New York niet onthouden. Het is zoals Frank Sinatra zong: ‘I want to be part of it, New York, New York.’

En dat moet Thom Browne ook gedacht hebben. Browne ambieerde aanvankelijk een carrière als acteur. Maar toen hij besefte dat acteren toch niet echt zijn ding was, verpatste hij zijn auto en trok hij naar New York waar hij begon als verkoper bij Giorgio Armani. Het kleermakersvak leerde hij bij Ralph Lauren.

In 2001 lanceerde de Amerikaan zijn gelijknamige label. Wat begon met vijf mannenkostuums, die hij afwisselend droeg in de straten van New York om promotie te maken, is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle mannen-, vrouwen- en accessoirelijn. En heeft hij zich opgewerkt tot één van de hoofdrolspelers van de New Yorkse modebusiness.

De man staat bekend om zijn avant-garde creaties. Let op de schoenen die veel weg hebben van schaatsen. Of het broekpak met lussen. En vergeet de schattige ‘hondtas’ niet. Voor een kledingstuk van de Amerikaanse ontwerper moet je wel even naar Parijs (de cultshop Colette of Le Bon Marché), of het Kanaal over naar Londen (Selfridges, Dover Street Market). Foto’s: 1 – 4, Reuters, Lucas Jackson.

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”3″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_slideshow” gallery_width=”800″ gallery_height=”533″ cycle_effect=”fade” cycle_interval=”5″ show_thumbnail_link=”0″ thumbnail_link_text=”[Show thumbnails]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]

 

Ik weet niet hoe jij daarover denkt, maar Calvin Klein staat voor mij vooral synoniem met mannenonderbroeken. En dus niet echt met stukken die veel stof om het lijf hebben. En laat dat nu net de taak zijn  van creatief directeur Raf Simons: Calvin Klein opnieuw als modehuis op de kaart zetten.

Simons die sinds zijn passage bij Dior door de modepers op handen wordt gedragen, heeft een geslaagde debuutcollectie achter de rug. Vogue-journalist Suzy Menkes en chef mode van The New York Times Vanessa Friedman waren alvast lovend.

De mannen- en vrouwencollectie hadden overduidelijke Amerikaanse accenten (cowboylaarzen en de Stars and Stripes als rok), nylon doorkijk tops en felle primaire en secundaire kleuren (zoals magenta, rood, blauw, groen) die de ‘uniformlook’ meteen een andere dimensie gaven.  Foto’s: 5 – 7, Reuters, Andrew Kelly.

Met dank aan Reuters.

 

Bieke De Clercq

Hallo! Ik ben Bieke De Clercq, freelance schrijver, stilist én auteur van LifeStyleTalks. Heb je een vraag? Vul het contactformulier in of stuur een e-mail. Have fun exploring LifeStyleTalks!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

X

Paswoord vergeten?

Word lid

Nieuw paswoord aanvragen
Geef je e-mail adres in. Een nieuw paswoord wordt naar je mailbox gestuurd.

37 Shares
Share36
Tweet
Share1