Modeweken Winter 2018: De Belgische Ontwerpers

De hectische modeweken zijn opnieuw voorbij. Hoe hebben de Belgische ontwerpers het gedaan? Een overzicht.

Demna Gvasalia voor Balenciaga

In 2016 werd hij nog door de toonaangevende website Business of Fashion uitgeroepen tot persoon van het jaar. Demna Gvasalia is niet alleen mede-oprichter van het ontwerperscollectief Vetements, de Geogiër is ook artistiek directeur bij Balenciaga.

Modeweken Winter 2018: De Belgische Ontwerpers - LifeStyleTalks

Gvasalia gebruikt graag logo’s. Herinner je het gele t-shirt met het rode DHL logo waarmee Vetements razend populair werd. En ook in de wintercollectie van 2018 voor Balenciaga zijn er t-shirts, baseballpetten en heuptassen met een logo te zien. Ditmaal van het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties. ‘Dit was een heel speciaal project. Als ik nu een logo gebruik, wil ik dat het een doel dient,’ zo zei Gvasalia aan de Britse kwaliteitskrant The Guardian. Zo gaat van elk verkocht stuk tien procent van de verkoopprijs naar het Wereldvoedselprogramma.

Modeweken Winter 2018: De Belgische Ontwerpers - LifeStyleTalks

Maar mode is ook een communicatiemiddel. En dus incorporeerde de oud-student van de Antwerpse Modeacademie een cijferreeks op een jersey, wat het nummer van een Balenciaga hotline blijkt te zijn waar je naartoe kan bellen. (Wie dit heeft uitgetest, mag het mij altijd laten weten).

Modeweken Winter 2018: De Belgische Ontwerpers - LifeStyleTalks

De nauw aansluitende superkorte jurken al dan niet met bandage in verwerkt, de elegante mantels die qua silhouet heel hard aan Cristóbal doen denken, en de parka’s waarvan het precies lijkt of je er wel een stuk of tien over elkaar aanhebt waren ongetwijfeld de blikvangers van de show.

Ann Demeulemeester

Duisternis. Fetisjisme. En een beetje eng. Zo kan je de collectie met brede zwarte lederen riemen, of moet ik korsetten zeggen, gecombineerd met brede zwarte lederen handschoenen en hoge zwarte lederen knielaarzen het beste omschrijven. Creatief directeur Sébastien Meunier vond duidelijk inspiratie in de goth scene.

Modeweken Winter 2018: De Belgische Ontwerpers - LifeStyleTalks

Anthony Vaccarello voor Saint Laurent

Anthony Vaccarello ruilde in 2016 zijn job van artistiek directeur bij Versus (de tweede lijn van Versace) in voor dezelfde functie bij Saint Laurent. De Belgische ontwerper met Italiaanse roots verwierf bekendheid met zijn gelijknamige label, dat momenteel on hold staat, vanwege de sexy creaties met hoge beenuitsnijdingen en diepe decolletés.

Modeweken Winter 2018: De Belgische Ontwerpers - LifeStyleTalks

Ditmaal geen hoge beenuitsnijdingen, maar wel korte zwarte lederen shorts. En superkorte jurkjes (waar hebben we dit nog gezien?) al dan niet met een decolleté om u tegen te zeggen, en met brede schouders zoals in de jaren tachtig toen powerdressing met extravagante schoudervullingen trendy was. Met invloeden uit de tijden van piraten (bandana’s) en musketiers (laarzen). En Vaccarello heeft ook duidelijk oog voor details,  want fijn borduurwerk maken de creaties af.

Véronique Leroy

De Belgische ontwerpster die sinds 1984 in Parijs woont, gaf geen catwalkshow. Leroy koos er daarentegen voor om de collectie te presenteren in een kortfilm die werd afgespeeld in een cinema niet ver van de Champs-Élysées.

Opvallend waren de omaonderbroeken tot over de navel. Hip in de jaren vijftig, en sinds de lente-zomercollectie (2018) opnieuw in de kleerkast bij Véronique Leroy. Net als de fietsbroeken.

Dries Van Noten

‘Art brut’ was het thema van de catwalkshow bij Dries Van Noten. Art Brut, ook wel ‘rauwe of primitieve kunst’ genoemd, is kunst gemaakt door o.a. geesteszieken. Via de creaties konden psychiaters hun patiënten beter doorgronden. De werken zijn dan ook vaak het resultaat van visioenen, waanvoorstellingen of uitdrukkingen van angsten. Deze kunstvorm ontstond op het einde van de 19e eeuw, en dankt zijn  doorbraak aan de Franse kunstenaar Jean Debuffet die psychiatrische ziekenhuizen in Zwitserland en Frankrijk afdweilde op zoek naar kunstwerken. In 1976 opende hij de eerste tentoonstellingsruimte voor Art Brut in Lausanne.

En de collectie? Mooie, originele prints wat zich zelfs vertaalt in de laarzen en de handschoenen. Heel knap is de zwart-witprint wat de stof precies een extra dimensie geeft. Prints zijn altijd al een sterkte geweest van Van Noten.  Net als de combinaties die het silhouet zo lang mogelijk maken, en het toegepaste contrast wat de outfits altijd weer die chique uitstraling geeft.

Bronnen: The Guardian, Vogue, kunstbus.nl

Bieke De Clercq

Hallo! Ik ben Bieke De Clercq, freelance schrijver, stilist én auteur van LifeStyleTalks. Heb je een vraag? Vul het contactformulier in of stuur een e-mail. Have fun exploring LifeStyleTalks!

2 Comments
  1. Proficiat Bieke De Clercq,
    Weer een prachtige update van Uwentwege over de Belgische modeontwerpers wintermode anno 2018
    Het bewijst dat de Belgen geen doetjes zijn in de modewereld, en ook die prachtige beschrijving over het ontstaan van “Art brut” is mij bijgebleven ,iets waar Ik tot nu toe niet bij stilgestaan had .
    perfect naar voor gebracht door U , Bedankt Roger

    1. Dank je wel Roger! Helemaal mee eens, ‘de toon’ was al gezet met de Antwerpse Zes. En de nieuwe lichting is goed op weg om dat te evenaren. 🙂 En je mag me gerust tutoyeren hoor, Roger. De U mag ook achterwege blijven 🙂 Met vriendelijke groeten, Bieke

Leave a Reply

Your email address will not be published.

X

Paswoord vergeten?

Word lid

Nieuw paswoord aanvragen
Geef je e-mail adres in. Een nieuw paswoord wordt naar je mailbox gestuurd.

65 Shares
Share65
Tweet
Share