Favoriete Plekjes Bevorderlijker Voor Welzijn Dan Objecten

Wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd aan de University of Surrey toont aan dat mensen een veel intenser gevoel van welzijn, welbehagen en tevredenheid ervaren bij het zien van locaties waar zij goede herinneringen aan hebben dan aan dierbare objecten zoals foto’s.

We hebben allemaal wel plekjes in de stad of het platteland waar we graag komen. Omdat we er ontspannen. Of omdat we er ons ‘thuis’ voelen. Maar hoe komt dat eigenlijk?  Wetenschappers van de University of Surrey in het Verenigd Koninkrijk deden onderzoek naar het verband tussen plaatsen en mensen.

Tijdens het onderzoek werden elf vrijwilligers van verschillende leeftijd onderworpen aan twee diepte-interviews. Het eerste interview vond plaats bij hen thuis, en ging over locaties die belangrijk zijn voor de deelnemers. Het tweede interview werd afgenomen op hun favoriete plekje. Dit om de emotionele beleving vast te leggen. Tenslotte werd een online enquête georganiseerd waar meer dan 2.000 mensen aan deelnamen.

Om het emotionele effect van plaatsen op mensen te meten, maakten de toponderzoekers gebruik van functionele MRI-scans. Dat is een speciale MRI-techniek waarbij de activiteit van de hersenen in beeld wordt gebracht met als doel na te gaan welke gebieden in de hersenen betrokken zijn.

Tegelijkertijd kregen de 20 deelnemers drie verschillende soorten foto’s te zien in willekeurige volgorde, waaronder afbeeldingen van tien locaties en tien objecten die hen na aan het hart lagen. Daartoe behoorden o.a. een kustlijn, historische sites, gebouwen en bossen. Gevolgd door tien foto’s van alledaagse plaatsen en objecten, alsook tien positieve en tien negatieve beelden. Elke foto werd driemaal getoond.

De academici stelden vast dat de emotionele hersengebieden, waaronder de amygdala dat een sleutelrol speelt bij het verwerken van emoties, aanzienlijk sterker reageren op lievelingsplekjes dan op betekenisvolle voorwerpen. Hieruit kan geconcludeerd worden dat locaties een grotere emotionele lading hebben dan objecten.

Ook zagen de onderzoekers opvallend meer activiteit in de mediale prefrontale cortex dat situaties positief of negatief evalueert. Daaruit blijkt dat de positieve herinneringen en gevoelens die we associëren met betekenisvolle plekken bewust door het brein worden opgeroepen.

Dezelfde reactie was te zien in de Parahippocampal Place Area* (PPA) dat belangrijk is voor het verwerken en herkennen van plaatsen. Hieruit besluiten de wetenschappers dat persoonlijk waardevolle locaties bij de persoon in kwestie plaatsgebonden gedachten uitlokken. In het algemeen kan gesteld worden dat het zien van foto’s van deze plaatsen belangrijke emotionele reacties in de hersenen teweegbrengt wat samenhangt met de fysieke impulsen die de mensen ervaren.

Zo geeft twee derden of 64 procent van de respondenten aan dat de locatie hen kalmeert, terwijl drie op vijf (63 procent) zich er een gelukkig en tevreden mens voelt. Wie een slecht humeur geeft, beurt er op. Voor anderen staat ‘hun plekje’ synoniem met het ontsnappen aan de dagelijkse sleur. 28 procent, waaronder vooral jonge mensen van 18 tot 34 jaar, nemen de woorden vrolijk, jeugdig en opgewekt gevoel in de mond, terwijl 55-plussers spreken over nostalgie.

Ook blijkt uit de cijfers dat acht op de tien (of 86 procent) van de ondervraagden de plaats omschrijft als een deel van hen. Sommigen (79 procent) gaan nog een stap verder en spreken van een inwendige drang dat hen drijft om in de auto te stappen en er naartoe te gaan.

Het is nu wetenschappelijk bewezen dat er een sterk emotioneel en fysiek verband bestaat tussen mensen en plaatsen. Bovendien hebben deze locaties een gunstig effect op ons welzijn, wat in het bijzonder geldt voor natuurrijke omgevingen. Kortom, zoek zoveel mogelijk je favoriete plekje op, want je vaart er alleen maar wel bij.  🙂

De studie werd uitgevoerd in opdracht van de National Trust, een charitatieve vereniging in het Verenigd Koninkrijk die zich toelegt op het beheer en het onderhoud van onroerend erfgoed, waaronder historische gebouwen, natuurreservaten en mooie tuinen. De Britse organisatie is vergelijkbaar met Herita in België.

*Parahippocampal Place Area (PPA). De PPA zorgt ervoor dat een plaats herkend kan worden. Dit wordt gedaan door het opslaan van de geometrische vormen van een ruimte.

Voor wie meer wil weten, het volledige rapport kan je hier lezen.

Bron: National Trust

 

Bieke De Clercq

Hallo! Ik ben Bieke De Clercq, freelance schrijver, stilist én auteur van LifeStyleTalks. Heb je een vraag? Vul het contactformulier in of stuur een e-mail. Have fun exploring LifeStyleTalks!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

X

Paswoord vergeten?

Word lid

Nieuw paswoord aanvragen
Geef je e-mail adres in. Een nieuw paswoord wordt naar je mailbox gestuurd.

46 Shares
Share45
Tweet
Share1